Vocht is erg belangrijk voor het lichaam. Vooral bij warm weer moet je er extra goed op letten dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Voor het grootste deel haal je dat uit drinken, maar ook snacks zoals tomaatjes en komkommer bevatten vocht. Waterijs kan op warme dagen voor de nodige verkoeling zorgen. Of een verfrissend smoothie gemaakt van bevroren fruit. Veel drinken, voldoende blijven eten en extra aandacht voor hygiëne zijn erg belangrijk. Met de onderstaande producten kun je jezelf en je cliënten helpen om de warme dagen door te komen.

Drie tips voor eten en drinken bij hoge temperaturen:

  • Laat je cliënten voldoende vocht innemen. Dat is minimaal 2 liter per dag, maar de behoefte kan per persoon verschillen. Water, water met een smaakje, vruchtensap of thee. Of geef een ijsje. Doe dit ook als de cliënt geen dorst heeft. Wees voorzichtig met alcohol, cafeïnehoudende dranken en dranken met veel suiker, want deze onttrekken juist vocht uit het lichaam.
  • Door de hitte kan de eetlust verminderen. Maar blijf toch goed eten en stimuleer je cliënten om hetzelfde te doen. Groentes en fruit bevatten naast water ook een heleboel vitamines en zouten. Soep, bouillon en tomatensap vullen de verloren zouten aan. Geef meerdere kleine porties en tussendoortjes als de eetlust erg klein is.
  • Hygiëne is altijd belangrijk, maar met deze warme dagen bederft voedsel eerder. Bewaar bederfelijke etenswaren in de koelkast en meet de temperatuur van de koelkast een keer extra.

Meer informatie en tips bij warmte kun je vinden in het Nationaal Hitteplan van het RIVM.