Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Vis en gezonde vetten

Dat vette vis gezonde vetten bevat, was al langer bekend. Het was aanbevolen om minimaal twee keer per week vette vis te eten. Deze Richtlijn is bijgesteld naar één keer per week, omdat het gezondheidsbevorderende effect bij één keer per week even groot is als bij twee keer per week. Voorbeelden van vette vissen zijn: makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking en sardines. Gezonde vetten zijn ook te vinden in zachte margarines in kuipjes, vloeibare bak- en braadproducten en vloeibare plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie of olijfolie. Kies dus voor brood en bereiding liever voor deze producten dan voor de harde margarines uit een wikkel.

Tips voor het toepassen van deze Richtlijn Goede Voeding:
  • Het is belangrijk om één dag in de week vis te eten. Om dit gemakkelijk te maken kun je een vaste dag in de week inplannen om vis te eten.

  • Gebruik olijfolie bij het bakken.

  • Smeer (zachte) margarine of halvarine op brood.

  • Serveer vis zoals zalm, tonijn en haring op een toastje.

Wil je goed bijhouden of je eet volgens de Richtlijnen Goede Voeding? Maak dan gebruik van ons handige en overzichtelijke checklist!