Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Vers koken in de kleinschalige zorg

Als zorgmedewerker op een kleinschalige woongroep heb je niet altijd evenveel tijd om een maaltijd te bereiden. Kant-en-klare maaltijden zijn dan een goede oplossing. Veel zorgorganisaties hebben een groeiende wens om vers te koken. Cliënten kunnen worden betrokken bij het koken en er komt een stukje beleving extra rond de maaltijd. Tijd en kennis worden vaak als beperkende factoren gezien om vers en gezond te koken. Acht tips die je kunnen helpen.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk
Binnen een woongroep is de besteller niet altijd de persoon die de maaltijd bereidt. Plan wanneer je wat wilt koken en geef aan je collega’s door welke producten hiervoor besteld moeten worden. Controleer voordat je begint met koken of alle ingrediënten ook aanwezig zijn en zorg dat je weet hoe je de bereiding moet uitvoeren. Begin met simpele gerechten met weinig ingrediënten. Je kunt het recept ook eerst een keer thuis uitproberen.

2. Zelf snijden, panklaar of combinatiekoken
Holland Food Service heeft een uitgebreid assortiment verse producten. Heb je geen tijd om de groenten en aardappelen zelf te snijden dan kun je panklare producten bestellen. Op Lekker Verantwoord vind je een grote variatie aan voorgesneden groenten en aardappelen. Voor ieder type maaltijd is er ook een handige groentenmix. Het is leuk om je cliënten te betrekken bij het koken. Aardappels schillen of groenten snijden is iets dat je  samen kunt doen en waarmee je tijd kunt besparen. Dit kun je op rustiger moment van de dag doen. Het kan bij een gerecht ook voorkomen dat een bepaald ingrediënt een lange bereidingstijd heeft. Kies dan voor een combinatie van vers en kant-en-klaar. Bestel bijvoorbeeld je vleescomponent kant-en-klaar en maak je groenten en aardappelen zelf.

3. Houd rekening met snijafval
Bij het gebruik van onbewerkte producten moet je rekening houden met snijafval en toe- of afname van gewicht door de bereiding. Bladgroente zoals spinazie slinkt bijvoorbeeld flink bij verhitting. Bij het schillen van aardappelen verlies je gewicht door het schilafval. Rijst en pasta nemen daarentegen tijdens het koken veel water op waardoor het gewicht toeneemt. De portietabel en groentewijzer voor de warme maaltijd op Lekker Verantwoord geven in een overzicht aan hoeveel je aan vers product nodig hebt om tot de juiste portiegrootte op bord te komen.

4.Variëren met bereidingstechniek
Er zijn veel verschillende manieren om eten te bereiden. Koken, stomen en bereiden in de oven zijn gezond omdat hier geen bereidingsvet voor nodig is. Technieken waarbij je maar een klein beetje olie gebruikt zoals wokken of roerbakken zijn ook een goede optie. Kies wel voor de gezonde bereidingsvetten zoals olijfolie of vloeibaar bak- en braadboter. Frituren, bakken of braden in een flinke laag (room)boter is een stuk minder gezond. Het vet trekt gedeeltelijk in het product waardoor het aantal calorieën toeneemt.

5. Meer kruiden, minder zout
Het is gemakkelijk om een maaltijd op smaak te brengen met een kruidenmix of saus uit een pakje of potje. Vaak zit hier veel zout en dat is niet gezond. Door gebruik te maken van verse kruiden en specerijen weet je precies wat je toevoegt en kun je de hoeveelheid zout beperken. Op Lekker Verantwoord staat een handige kruidenwijzer die je kan helpen bij het combineren van kruiden en groenten.
Zelf een gezonde saus maken is niet moeilijk. Gepureerde groenten of gepelde tomaten uit blik zijn een goede basis. Gebruik kruiden om de saus op smaak te brengen. Wil je een romige saus maken? Gebruik dan bij voorkeur kookroom light of een zelfgemaakte roux.

6. Basisingrediënten op voorraad
Een aantal basisingrediënten komt terug in bijna ieder gerecht. Olijfolie en smaakmakers zoals ui, knoflook, kruiden en specerijen kan je voor veel gerechten gebruiken. Ze hebben een langere houdbaarheidsdatum waardoor je ze gerust op voorraad kunt bewaren. Op Lekker Verantwoord vind je een handig lijstje met basisingrediënten.

7. Deel je recept en maak een wensenlijstje
Valt je gerecht in de smaak bij je cliënten? Noteer het recept en deel het met je collega’s zodat zij het ook eens kunnen klaarmaken. In Lekker Verantwoord kun je voor een recept een aparte wensenlijst aanmaken zodat je de volgende keer gemakkelijk alle ingrediënten kan bestellen!

8. Recepten en kookhulp op Lekker Verantwoord
Op Lekker Verantwoord staat veel informatie die je kan helpen met vers en gezond koken. Kijk bijvoorbeeld bij de alledaagse recepten voor simpele gerechten en kookvideo’s. Op de pagina met Kookhulp vind je veel praktische kooktips, hulpmiddelen en je kunt hier persoonlijk kookadvies vragen aan onze klantenservice!