Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Tips bij verminderde eetlust

Mensen die ouder worden of ziek zijn hebben soms minder eetlust. Dat heeft verschillende oorzaken. Als mensen ouder of ziek zijn, dan zijn ze vaak minder actief. Je hebt daardoor minder trek. Ook zijn ouderen of zieken vermoeid of kan men minder goed slapen. Tevens kan de smaak veranderen of verminderen. Daarnaast kunnen mensen problemen hebben met kauwen of slikken of pijn hebben.

Als mensen gedurende een langere periode minder eetlust hebben en te weinig eten, dan kan het gewicht afnemen, de conditie minder worden en het eventueel herstel langzamer verlopen. Op de lange duur kunnen mensen ondervoed raken. Het is verstandig om bij (langdurige) verminderde eetlust en/of gewichtsverlies de arts of diëtist te raadplegen.

Zeven tips bij verminderde eetlust

1. Drie keer per dag een hoofdmaaltijd eten kan soms te veel eten in één keer zijn. Geef dan 2 of 3 kleine maaltijden of snacks tussendoor.

2. Beleg de boterham met dubbel beleg. Bijvoorbeeld 2 plakken vleeswaren,  2 plakken kaas, of een combinatie van kaas en vleeswaren.

3. Kies volle producten in plaats van halfvolle of magere producten. Bijvoorbeeld volle melk, volle yoghurt, volle kwark, margarine of roomboter op brood in plaats van halvarine.

4. Een kopje lichte bouillon een half uur voor de warme maaltijd kan de eetlust bevorderen. Serveer geen volle soepen zoals à la crème soepen vooraf omdat dit de eetlust juist beperkt.

5. Als men na de warme maaltijd geen zin meer heeft in een toetje, sla het dan niet over maar neem het op een later moment.

6. Het is gemakkelijker om zachter of vloeibaar eten in te nemen. Probeer bijvoorbeeld pap, pannenkoeken, omelet of wentelteefjes bij een broodmaaltijd of als extra tussendoor. Bij meer kauw- of slikproblemen kun je ook denken aan gemalen voeding. Overleg dit altijd eerst met een arts of diëtist.

7. Raadpleeg bij (langdurige) verminderde eetlust en/of gewichtsverlies altijd de arts of diëtist. Mogelijk is er een medische oorzaak.

Wil je meer informatie over voeding bij ouderen? Ga dan naar de onafhankelijk website www.goedgevoedouderworden.nl van het Voedingscentrum.