Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Plantaardig voedsel

De kern van de nieuwe Richtlijnen is de aanbeveling om een meer plantaardig voedingspatroon aan te houden. Zo is de aanbeveling voor het eten van groenten en fruit verhoogd naar 200 gram voor zowel groenten als fruit (Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 250 gram groente te eten) . Dat is best veel, want gemiddeld eten we in Nederland 125 g groenten en 120 gram fruit. Peulvruchten zoals (soja)bonen, linzen, kikkererwten en spliterwten verlagen het ‘slechte’ cholesterolgehalte. Peulvruchten worden relatief weinig gegeten in Nederland, terwijl ze voedzaam en gezond zijn. Bovendien zijn peulvruchten een goede vleesvervanger. De richtlijn is dan ook om wekelijks peulvruchten te eten. Een andere productgroep die de kans op hart- en vaatziekten verlaagd is die van de noten. Het advies is om dagelijks 15 gram noten te eten. Dat is ongeveer één handje. Ongezouten natuurlijk, omdat zout de bloeddruk kan verhogen.


Er zijn een paar manieren hoe je deze richtlijnen makkelijk kan toepassen in de praktijk:
  • Maak een smoothie met bladgroente, zoals spinazie en/ of met fruit. Wij hebben drie variaties bedacht voor een lekkere smoothie. Deze vind je hier.

  • Neem cherrytomaatjes of een stukje komkommer als tussendoortje of voeg het toe aan je boterham.

  • Eet een salade of rauwkost bij de warme maaltijd. Bij Lekker Verantwoord kun je kiezen uit een groot assortiment!
  • Bak met groenten in lekkere gerechten, maak eens een carrotcake of een courgettecake.

  • Maak lekkere snacks en hapjes met groenten. Hier hebben we een aantal heerlijke snacks met groenten voor je op een rijtje gezet.

  • Zet een fruitschaal in het zicht op de afdeling/ woongroep.

  • Snijd appel in stukjes en doe er kaneel over en je hebt een heerlijk tussendoortje.

  • Voeg stukjes fruit toe aan je yoghurt, zo creëer je je eigen vruchtenyoghurtsmaak. Of eet na de warme maaltijd alleen een bakje fruit in plaats van yoghurt.

  • Gebruik noten in een salade, zoals walnoten of pijnboompitten. Zo heb je in één gerecht meer groenten én noten.

  • Vervang bijvoorbeeld chips of een andere snack voor een handje ongezouten noten.

  • Plan een vaste dag in de week om peulvruchten te eten. Wij hebben verschillende heerlijke recepten ontwikkeld met peulvruchten, klik hier om deze te bekijken.

  • Eet een keer peulvruchten in plaats van rijst of aardappelen. Bijvoorbeeld bruine bonen of linzen.

Wil je bijhouden of je eet volgens de Richtlijnen Goede Voeding? Maak dan gebruik van ons handige en overzichtelijke checklist!