Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Minder rood en bewerkt vlees

De Gezondheidsraad stelt dat het aannemelijk is dat er een verband is tussen het eten van rood vlees en bewerkt vlees en een hoger risico op beroerte, diabetes, darmkanker en longkanker. Dit verband is bij bewerkt vlees hoger dan bij rood vlees. Rood vlees is meestal afkomstig van runderen en varkens. Bewerkt vlees worden kant-en-klaar gekocht, zoals vleeswaren, knackworsten en een rookworst. Voor het zogenaamde ‘wit vlees’ is er geen verband aangetoond. Wit vlees is afkomstig van gevogelte zoals kip en kalkoen. Dit betekent niet dat er helemaal geen vlees meer gegeten mag worden. Vlees bevat immers nuttige voedingsstoffen. Wel is het de aanbeveling om minder vlees te eten.

Tips voor het toepassen van deze Richtlijn Goede Voeding:
  • Eet één of twee dagen in de week geen vlees. Kies bijvoorbeeld een alternatief uit onze vegetarische producten.

  • Kies voor je broodmaaltijd een ander beleg dan vleeswaren. Het Voedingscentrum heeft een paar voorbeelden op de website staan.

  • Eet één of twee dagen in de week witvlees zoals kip.

  • Beperk het gebruik van rauw vlees zoals filet americain.
  • Vervang rood vlees bijvoorbeeld voor ei (omelet).

  • Gebruik paddenstoelen als vleesvervanger, zoals bijvoorbeeld kastanjechampignons.

  • Vervang vlees in een stoofpotje, ovenschotel of pastasaus door bonen, linzen, champignons of vis.


Wil je goed bijhouden of je eet volgens de Richtlijnen Goede Voeding? Maak dan gebruik van ons handige en overzichtelijke checklist!

Terug naar Dossier: Goede Voeding