Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Meer vezels

Vezels zijn noodzakelijk voor een goede werking van de darmen (in combinatie met voldoende vocht en beweging). Een vezelrijke voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, beroerte, diabetes en darmkanker. Vezels vind je voornamelijk in plantaardige producten en naast groenten en fruit vooral in brood, graanproducten, rijst, pasta’s. Het advies om volop volkoren producten te gebruiken bestond al langer. Nu adviseert de Gezondheidsraad om ten minste 90 gram bruin- of volkorenbrood (ongeveer 2,5 sneetjes) te gebruiken en alle geraffineerde graanproducten te vervangen door volkoren producten.

We hebben een paar voorbeelden van producten die je gemakkelijk kunt vervangen of toevoegen:
  • Producten als havermout en muesli zijn ook goed. Dit kun je lekker combineren in de yoghurt met wat fruit, rozijnen of krenten.

  • Eet meer groenten en fruit en wat minder brood, bijvoorbeeld 2,5 sneetjes brood met een stukje fruit.

  • Neem een plakje volkoren ontbijtkoek bij de koffie of thee.

Wil je goed bijhouden of je eet volgens de Richtlijnen Goede Voeding? Maak dan gebruik van ons handige en overzichtelijke checklist!