Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Meer thee, minder frisdrank & alcohol

Uit diverse studies komt naar voren dat groene en zwarte thee een gunstige invloed heeft op de bloeddruk en zorgt voor een lager risico op diabetes (voor kruidentheeën zoals rooibos geldt dat niet). Ongefilterde koffie daarentegen heeft een cholesterolverhogend effect. Dat komt omdat het filter de cholesterolverhogende stoffen uit de koffie filtert. Ongefilterde koffie is bijvoorbeeld kookkoffie en cafetièrekoffie. Espresso en koffie uit koffieautomaten waarin de koffie vers gezet wordt, kunnen zowel in de categorie ongefilterde als gefilterde koffie vallen. Dat is afhankelijk van het type automaat, de soort en hoeveelheid koffie en het soort filter dat wordt gebruikt. De Richtlijnen beschrijven nu ook expliciet dat suikerhoudende dranken, zoals frisdrank, met mate gedronken moeten worden omdat dit het risico op diabetes verhoogd. Vervang frisdrank door thee, gefilterde koffie of water. Een matig alcoholgebruik heeft zowel een gunstig als een ongunstig effect op het risico op chronische ziekten. Op basis van de optelsom van zowel positieve als negatieve effecten heeft de Gezondheidsraad besloten om de Richtlijnen voor alcoholgebruik naar beneden bij te stellen. Liever geen alcohol of maximaal één glas per dag.

Tips voor het toepassen van deze Richtlijn Goede Voeding:
  • Drink een keer thee in plaats van koffie.

  • Drink thee bij de broodmaaltijd.

  • Kies voor groene of zwarte thee als je thee drinkt.

  • Drink heet water met een takje verse mint.

  • Gebruik een filterzakje voor de koffie.

  • Maak je eigen fruitwater, we hebben al drie heerlijke combinatie voor je bedacht. Klik hier om deze te bekijken.

  • Zet een watertap op de afdeling/ woongroep.

  • Maak zelf sinaasappelsap door sinaasappels te persen.

  • Maak zelf smoothies, hierdoor kom je ook makkelijker aan de dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit. Bekijk onze suggesties.

  • Maak van het gebruik van alcohol een bijzonder moment van uitzondering.

  • Schenk één glas frisdrank in en zet de fles dan meteen weer weg.

Wil je bijhouden of je eet volgens de Richtlijnen Goede Voeding? Maak dan gebruik van ons handige en overzichtelijke checklist!