Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Goede Voeding

Eind 2015 presenteerde de Gezondheidsraad de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding. In maart 2016 presenteerde het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf, die gebaseerd is op de Richtlijnen. Het doel van de Richtlijnen is om het effect van voeding op de top 10 van meest voorkomende chronische ziekten in Nederland te beschrijven en aan te geven welke voeding en voedingsmiddelen kunnen helpen om deze ziekten te voorkómen of te verminderen. Wij zetten de meest opvallende veranderingen uit de Richtlijnen en nieuwe Schijf van Vijf op een rij en geven praktische tips hoe je dit kan toepassen.
*De informatie in dit dossier is een algemeen advies. Twijfel je of heb je te maken met specifieke voedingsbehoeften of diëten, neem dan altijd contact op met je diëtist.

In onderstaande afbeelding zie je De Richtlijnen in één oogopslag. Klik om onderstaande afbeelding om hem in groot formaat te downloaden, druk hem af en hang hem op je koelkast of keukenkastje. Of stop hem in je bestelmap, zo heb je de informatie altijd bij de hand.


Wil je koken volgens de nieuwe Richtlijnen?
Wij hebben enkele leuke recepten ontwikkeld, geïnspireerd op de Richtlijnen! Klik op de onderstaande button.


Weekplanning
Om het toepassen van de Richtlijnen te vergemakkelijken heeft Lekker Verantwoord een overzichtelijke weekplanning ontworpen. Deze planning kun je uitprinten gebruiken tijdens het bestellen van het eten en drinken. Bekijk hier de weekplanning.


Praktische tips per Richtlijn
Weten wat je moet eten of serveren aan je cliënten om gezond te eten, is het begin. Maar hoe pas je dit nu toe in de praktijk? Klik op onderstaande plaatjes voor meer informatie per nieuwe Richtlijn. Je krijgt praktische tips hoe je de Richtlijn gemakkelijk kunt toepassen! Wil je elke dag even checken of je de Richtlijnen hebt gevolgd? Gebruik dan onze checklist die hiervoor is ontwikkeld.

                               

Waarom Richtlijnen?
Gezondheidsraad, Richtlijn, Voedingscentrum en Schijf van Vijf …Hoe zit het nu precies? Lees meer over het hoe en waarom van Richtlijnen voor gezond eten.

Energie en vitamines
Voeding bestaat uit energie- en bouwstoffen die je lichaam nodig heeft om te denken, bewegen en gezond te blijven. De zogenaamde macronutriënten zijn de hoofdbestanddelen van voeding en zijn in grote hoeveelheden aanwezig in voeding. Ze zorgen voor de energie en onderhoud van je lichaam. Het zijn vetten, eiwittten en koolhydraten. Daarnaast bevat een gezonde voeding voldoende vitamines en mineralen. Deze micronutriënten, zoals ze ook wel genoemd worden, zijn essentieële stoffen die je lichaam nodig heeft en door het lichaam zelf niet of onvoldoende aangemaakt kunnen worden. Lekker Verantwoord vertelt je graag meer over een aantal van deze belangrijke bestanddelen van voeding.

       

De vijftien regels van de nieuwe Richtlijnen:
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit (Het Voedingscentrum adviseert in de Schijf van Vijf om 250 gram groente per dag te eten)
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bakken braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Het gebruik van voedingssupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Schijf van vijf: de verschillen
Wat zijn nu precies de verschillen tussen de oude Schijf van Vijf uit 2004 en de nieuwe uit 2016. Voeding in de Zorg (het online platform van FrieslandCampina) heeft hier een handig artikel over geschreven. Klik hier om naar het online platform te gaan.