Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Achtergrond informatie

Waarom Richtlijnen?
Het doel van de Richtlijnen is om het effect van voeding op de top 10 van meest voorkomende chronische ziekten in Nederland te beschrijven en aan te geven welke voeding en voedingsmiddelen kunnen helpen om deze ziekten te voorkómen of te verminderen. In de top 10 van chronische ziekten staan onder andere hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes (type 2), hartfalen, vormen van kanker en dementie. Daarnaast schrijft de Gezondheidsraad dat er een aantal risicofactoren is dat verband houdt met het ontstaan van chronische ziekten, namelijk overgewicht, het cholesterolgehalte van het bloed en de bloeddruk. Een voedingspatroon dat deze factoren positief beïnvloedt, is automatisch ook bevorderlijk voor de gezondheid. Voor sommige ziekten is het verband tussen het voedingspatroon en het ontstaan van de ziekte sterker dan voor anderen. Zo heeft voeding duidelijk invloed op het ontstaan van hart- en vaatziekten, kanker en diabetes. Voor bijvoorbeeld hartfalen en dementie is er een minder sterke bewijskracht maar is er wel een verband gevonden. De kennis en uitkomsten van de onderzoeken waarin de verbanden zijn gevonden worden vervolgens vertaald naar de Richtlijnen: wat moeten mensen doen of laten als ze gezond willen eten.

Gezondheidsraad, Richtlijn, Voedingscentrum en Schijf van Vijf …

Hoe zit het nu precies?
De Gezondheidsraad is een adviesgevend orgaan van de overheid, met als taak om de regering en het parlement voor te lichten over de stand van zaken van de wetenschap over diverse onderwerpen die de volksgezondheid beïnvloeden. Voor de Richtlijnen goede voeding toetst en bundelt de Gezondheidsraad onderzoeksresultaten van diverse nationale en internationale onderzoeken op het gebied van voeding tot een wetenschappelijk onderbouwd advies aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De nieuwe Richtlijn is de derde die verschijnt; eerder werd in 1986 en in 2006 een Richtlijn uitgebracht. Het Voedingscentrum, de onafhankelijke voorlichtingsorganisatie voor alles dat met eten en drinken te maken heeft, vertaalt de Richtlijnen naar voedingsvoorlichting voor consumenten. Daarin wordt beschreven hoe gezonde dagelijkse voedingskeuzes eruit kunnen zien. Dat doet het Voedingscentrum bijvoorbeeld in de vorm van de bekende Schijf van Vijf. Hierin wordt op overzichtelijke wijze weergegeven welke productgroepen je elke dag moet eten en hoeveel. Op basis van de nieuwe Richtlijnen heeft het Voedingscentrum een aangepaste Schijf van Vijf gemaakt. Bekijk de Schijf hier.

Wat levert het op?
Door je te houden aan de Richtlijnen is er gezondheidswinst te behalen. Hoeveel is niet in een exact getal uit te drukken. De Gezondheidsraad neemt aan dat bij het volgen van het aanbevolen voedingspatroon de kans op chronische ziekten 10 tot 20% verlaagd wordt. De andere kant van de medaille is dat momenteel het gemiddelde voedingspatroon in Nederland aan geen van de aanbevelingen voldoet, behalve aan die van zuivel. Er is dus nog een hoop werk aan de winkel.